1. lecke
A fizikai mennyiségek
1. A fizikai mennyiséget megadja: mértékszám és mértékegység
15 km
3 g
2. A nemzetközileg elfogadott egységrendszer: SI-mértékegységek
Fizikai alapmennyiségek táblázata (minimumszint!):
Név |
Jel |
SI-egység |
Hosszúság(út, sugár, magasság, …) |
l; (s; r; h …) |
1 m (méter) |
Tömeg |
m |
1 kg (kilogramm) |
Idő |
t |
1 s (sekundum=másodperc) |
A mértékegységek átváltásával az 1. gyakorlóanyag foglalkozik.(A számítógépes programban résztvevőknek gyakorlóóra)
3. A fizikai mennyiségek csoportosítása
a. Alapmennyiségek és származtatott mennyiségek
(az előző pontban) Pl: terület, térfogat, sebesség, sűrűség…
A származtatott mennyiség képzése: A = l2; V = l3; v = s/t; r(ró) = m/V
A származtatott mennyiség mértékegysége: m2; m3; m/s; kg/m3
Általánosan fogalmazva: a származtatott mennyiséget mindig valamilyen képlettel adjuk meg a fizikai alapmennyiségekből kiindulva. A képlet egyúttal megadja a mértékegység képzésének módját is. Ezeket a képleteket (egységeket) érdemes összegyűjteni egy „képlettárban” a füzet végén, és ezt a képlettárat folyamatosan kiegészíteni az aktuális anyaggal. A fizikai feladatok megoldásának alapvető feltétele ezeknek a képleteknek az ismerete! Tehát a képlet tudása a későbbiekben minimumszint!
b. Skaláris mennyiség és vektormennyiség
Olyan mennyiség, Olyan mennyiség,
amelyet csak a amelyet nagyságán kívül
nagysága jellemez. iránya is jellemez.
(idő, tömeg, út, …) (elmozdulás, sebesség, gyorsulás, …)
A legtöbb mennyiség besorolása eldönthető azzal a kérdéssel: Milyen irányban? Ha a kérdés értelmetlennek tűnik, akkor skalárról, ha értelmesnek találjuk, akkor vektorról lehet szó.
Például: Milyen irányban telt el 2 óra? (!!!!)
Milyen irányban mozdult el a test?
Melyik kérdés látszik értelmesnek?
Képlettárukba vegyék fel azt is, hogy az adott mennyiség vektor vagy
skalár-e!
Ajánlás: Olvassák el a tankönyvből
is a mértékegységekre vonatkozó részt, illetve a mértékegységek átváltásánál
támaszkodjanak a függvénytáblázatban található ismeretekre! (90. oldal:
SI-előtétszavak /prefixumok/; 91. oldal: SI-alapegységek (zárójeles!) meghatározásai)
A fizika tárgya, területei
A fizika természettudomány, a természeti jelenségek, állapotok, folyamatok leírásával foglalkozik. Természettudomány a kémia, a biológia is, ezek azonban más és más szempontból vizsgálják a természetet.
A fizika tudománya több részterületre tagolódik. Ilyen a mechanika, a fénytan, az elektromos és mágneses jelenségek stb.
Ebben a tanévben mechanikával foglalkozunk.
1. A mechanika tárgya: mozgások és egyensúly.
2. A mozgásokat mindig két szempontból vizsgáljuk:
a. Kinematikai szempont: a mozgás leírása. Arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen a mozgás? A választ a kinematikai mennyiségekkel adjuk meg: pálya, út, elmozdulás, sebesség, gyorsulás.
b. Dinamikai szempont: a mozgás okainak megadása. Arra a kérdésre adunk választ, hogy miért mozog úgy a test, ahogy mozog. A dinamika legfontosabb mennyisége az erő.
3. A mozgások csoportosíthatók:
a. Pálya szerint: egyenes vonalú és görbe vonalú mozgás
b. Ismétlődés szerint: haladó (nem ismétlődő)
periodikus (ismétlődő): körmozgás, forgómozgás, rezgőmozgás …
Példamegoldás fizikából
A példamegoldás legfontosabb eleme, hogy a feladat szövege alapján megértsük a megoldandó problémát. Ez akkor lehetséges, ha a „józan ész” mellett rendelkezünk a témában elméleti ismeretekkel. Tehát csak az elméleti anyag megtanulása után fogjunk hozzá a példamegoldáshoz! Emellett minden fizikapélda egyúttal matematika feladat is. Ha tehát nem rendelkezünk alapvető matematikai ismeretekkel, eléggé reménytelen a helyzetünk. A tanulás kezdetén tehát fel kell mérni ilyen szempontból is az esetleges hiányosságokat, és pótolni azokat. (Ez önállóan elég nehéz, a számítógépes programban résztvevőkkel ilyen gyakorló órát is tartunk.)
A példamegoldás menete:
a. A feladat szövege alapján kiírjuk az ismert adatokat, és megfogalmazzuk a kérdést.
b. Ha szükséges, ábrát készítünk (vannak feladatok, amelyek ábra nélkül megoldhatatlanok).
c. Átgondoljuk, hogy az adott feladatra milyen összefüggések (képletek) érvényesek. Felírjuk ezeket az összefüggéseket, esetleg kapcsolatot is keresünk köztük.
d. Elvégezzük a szükséges matematikai műveleteket. Ez alapvetően egyenletrendezést, egyenletek összekapcsolását, az ismeretlen mennyiség kifejezését, végül az ismert adatok behelyettesítését és a számolás elvégzését jelenti.
e. Mechanikában gyakoriak azok a feladatok, amelyek megoldásához szorosan hozzátartozik a grafikonok értelmezése, illetve grafikonok készítése. Ha megbarátkozunk ezekkel, látni fogjuk, hogy nagymértékben megkönnyítik a feladatok megoldását.